Valg af kajak

Forord.

Denne lille guide er blevet til ud fra mine egne observationer og erfaringer med rumpen i vandskorpen gennem en årrække. Ideen er at guide nybegyndere til valg af den rigtige type fiskekajak. I princippet kan man fiske fra alt der kan flyde, men jeg vil fokusere på Sit-on top kajakkerne.

Det kan være at nogle er uenige i mine vinkler på emnet. Eller måske har jeg glemt noget? Jeg tager gerne i mod konstruktiv kritik. Det handler jo om, at råde og vejlede nybegynderen bedst muligt.

Hvor vil jeg fiske?

Medmindre kajakken skal samle støv er det en god ide, at satse på at den vil gavne de steder man plejer at fiske. Derudover kan mulighederne udvides til andre vande eller blot nogle utilgængelige steder i hjemvandet.

Hvilke specifikationer skal jeg gå efter?

Først og fremmest skal man vælge en kajak, som kan bære den vægt den skal. Dernæst handler det om sødygtighed i forhold til fiskevandet og i sidste ende din egen sikkerhed. Det giver sig selv, at store søer og kyst/hav kræver en meget stabil kajak. Sikkerhed på vandet er prioritet nr. 1. Spørg forhandleren om hvad de forskellige kajakker er egnet til, eller måske søg info på producentens hjemmeside. Sidst men ikke mindst skal man overveje, om det er vigtigt at have hænderne fri til fiskeri, samtidig med at fremdriften kan ske. 

RTM med deres Hiro drive
RTM med deres Hiro drive

Skrogtyper

I forhold til fremdrift er der nogle fysiske hensyn at tage. Lang og smal giver hurtig og retningsstabil fremdrift, men dårligere stabilitet til fiskeri. Bred og kort, med flad bund giver en træg og woblende fremdrift, men bedre stabilitet til fiskeri. Kunsten er så, at finde den bedste middelvej og det er der forskellige bud på. Tingene er ikke sort/hvide, så producenterne har lavet mange forskellige løsninger, som kan kompensere for en ulempe.

Jeg kan give et eksempel med Hobie PA 12. Den er 366 cm lang og 90 cm bred, den kan bære 227 kg totalvægt. Det er jo en stor klodset og tung sag. Den er uegnet til at ro med pagaj, men det kan lade sig gøre i nød og kortvarigt ad gangen. Den er i princippet for bred og kort i forhold til retningsstabilitet og for træg i fremdrift.

Udgangspunktet for Hobie er en stabil fiskekajak med masser af plads og høj bæreevne. Hobie kompenserer ulemperne ved: 1. Montere et såkaldt Mirage drev til hurtig fremdrift. Ikke dumt tænkt når man har mest power i benene og desuden har man begge hænder fri til fiskeri. 2. Lave bunden i pontonfacon, så en flad bred bund ikke skal slæbes gennem vandet. På den måde bevarer man også sidestabiliteten. 3. Montere en regulerbar "skeg", som i princippet er en forlængelse af en køl. Den skaber både retningsstabilitet og sidestabilitet. 4. Montere et stort bagudrettet ror som styres, med et håndtag ved siddepladsen og kan sætte retningen trinløst.

Det er et yder eksempel på en fiskekajak, som har måttet tænke ud af boksen, i forhold til det mest optimale udgangspunkt for fiskeri.

Pedaler eller pagaj eller el-motor eller en kombi?

Hobie med Mirage drive
Hobie med Mirage drive

Hobie Pedal Drive:

Et drev der bevæger finnerne i vandet, som en pingvin svømmer. Bevægelsen på pedalerne er en step bevægelse med benkraft.

Standard drive: Er det første drev, med mindre finner og knap så hurtig fremdrift.

Fordele:

*Stikker ikke så dybt, som de nyere versioner.

*Effektiv fremdrift med benkraft.

*Er bedre end et propel drive i grøde og er mere brugervenligt på lavt vand.

*Har hænderne fri.

*Lidt motion.

*Gør dørgning en del lettere end med pagaj.

Ulemper:

*Kan kun sejle fremad, medmindre det tages op af holderen og vendes for at bakke

*Kan ødelægges hvis der er for lavt vand. Har mange sliddele og er bekostelig

*Skidt hvis man ikke har fysik til pedalerne

Mirage turbo drive - Er 2. Generation drev. Finnerne fik en anden udformning, og blev lidt længere.

Fordele:

*Hurtigere end 1. Generation drive.

*Effektiv fremdrift med benkraft.

*Er bedre end et propel drive i grøde og er mere brugervenligt på lavt vand.

*Har hænderne fri.

*Lidt motion.

*Gør dørgning en del lettere end med paga.j

Ulemper:

*Kan kun sejle fremad, medmindre det tages op af holderen og vendes for at bakke.

*Kan ødelægges hvis der er for lavt vand - Har mange sliddele og er bekostelig.

*Skidt hvis man ikke har fysik til pedalerne.

Mirage turbo 180 drive med reverse - Er 3. generation drev. Nu med bakgear.

Fordele:

*Hurtigere end 1. Generation drive.

*Effektiv fremdrift med benkraft.

*Er bedre end et propel drive i grøde og er mere brugervenligt på lavt vand. 

*Kan bakke ved nem reverse betjening.

*Har hænderne fri.

*Lidt motion.

*Gør dørgning en del lettere end med pagaj.

Ulemper:

*Kan ødelægges hvis der er for lavt vand - Har mange sliddele og er bekostelig.

*Har fået flere sliddele, end tidligere generationer grundet en funktion mere.

*Skidt hvis man ikke har fysik til pedalerne.

Mirage turbo 360 drive - Dette drev er virkelig en "game changer" da den kan flytte kajakken frem/tilbage og sidelæns.

Fordele:

*Hurtigere end 1. Generation drive.

*Effektiv fremdrift med benkraft.

*Er bedre end et propel drive i grøde og er mere brugervenlig på lavt vand. Har sikkerhedsfunktion ved grundstødning..

*Kan sejle i alle retninger.

*Har hænderne fri.

*Lidt motion.

*Gør dørgning en del lettere end med pagaj.

Ulemper:

*Er voldsom bekostelig.

*Har fået mange flere sliddele, end tidligere generationer grundet et væld af funktioner.

*Skidt hvis man ikke har fysik til pedalerne.

Native Watercraft Slayer
Native Watercraft Slayer

Pedal Propel drive

En type drev, som i princippet monteres gennem kajakbunden som på Hobie. Ideen er som benet på en bådmotor med en propel, men drives blot af pedalkraft som på en cykel.

Native Watercraft var første producent, som udstyrede deres kajakker med dette drev. Andre producenter er efterhånden også dukket op med kopier.

Fordele:

*Hurtig fremdrift, med benkraft.

*Kan bakke.

*Har hænderne fri.

*lidt motion.

*Gør dørgning en del lettere end med pagaj.

Ulemper:

*Kan ødelægges hvis der er for lavt vand og er ikke så fleksibel som et Hobie drev.

*Har mange sliddele og er bekostelig.

*Grøde sætter sig nemt i propellen og hvis man kvajer sig gør fiskelinen det også.

*Skidt hvis man ikke har fysik til pedalerne.

Old town med elmotor
Old town med elmotor

El-motor

Der findes efterhånden mange typer elmotorer i alle prisklasser til en kajak og mange måder, at montere dem på. De mest almindelige metoder er på siden, bagpå eller gennem et hul i bunden som på pedalkajakkerne. Faktisk kan man også udskifte et pedaldrev, med en tilpasset el-motor hvis man ikke gider bruge rugbrødsmotoren. Hvis man monterer den i bagenden, er der nogle udfordringer med betjeningen. På pagaj kajakkerne med ror, kan man evt. tage roret af og montere motoren der. Ror pedalerne kan dermed bruges til at dreje motoren. Motorbetjeningen flyttes hen så man kan nå det. Den nemme løsning kan være en sidemontering, men det vil alt andet lige, lave lidt mere sidetung sejlads og side pontoner kan være en fordel her.

Fordele:

*Hurtig fremdrift.

*Godt hvis man ikke har fysik til fremdrift med rugbrødsmotoren.

*Har hænderne fri.

*Kan være en billig løsning på en alm. kajak, hvis man vil opnå nogle fordele, som på pedalkajak.

*Gør dørgning en del lettere end med pagaj.

*Kan komme langt omkring, hurtigere end alt andet afhængig af batterikapacitet og motor.

Ulemper:

*Kan ødelægges hvis der er for lavt vand.

*Har mange sliddele og teknik, som kan svigte. Afhængig af model meget bekostelig.

*Grøde sætter sig nemt i propellen og hvis man kvajer sig gør fiskelinen det også.

*Man forspilder muligheden for lidt motion.

*Vægten øges en del og kan ødelægge en optimal vægtfordeling.

*placeringen af et batteri, kan optage plads for noget andet.

*Man bliver afhængig af strømkapacitet.

*Der findes modeller med lettere litium batterier, men de er meget bekostelige.

*Mange alm. el-motorer skal man selv tilpasse og kræver fingersnilde.

RTM Abaco med pagaj
RTM Abaco med pagaj

Pagaj

I forhold til kajakker med eller uden ror, kan fiskeoplevelsen være vidt forskellig. Som udgangspunkt er der ikke brug for ror på kajakker under måske 4,5m. De fleste fiskekajakker er under 4m og drejer nemt med et åretag. En fordel kunne være, hvis man langsomt kan drive med vind og strøm og kan styre roret med fodpedalerne. Så har man fremdrift og hænderne fri. Faktisk er det bedre i den situation, med fodstyring end hvis man lige skal slippe fiskehjulet for at korrigere retning på et rorhåndtag i en pedaldrive eller motor kajak. Det skal også nævnes at nogle kajakker er ganske enkelt bare bedre at ro i. Et andet vigtigt element er selve pagajen. Dem er der bestemt også stor forskel på.

Fordele:

*Uafhængig af for meget teknik der kan svigte.

*Følelsen af det enkle og funktionelle.

*Billigere i anskaffelse.

*Færre ting der skal rigges til.

*Giver motion.

*Mindre vægt.

*Kan sejle på lavere vand end de andre.

Ulemper:

*Langsommere fremdrift og mere energikrævende.

*Dørgning er mere besværligt.

*Har ikke hænderne fri til fiskeriet.

Muligheder for praktisk betjening og indretning.

Her er der rigtig mange muligheder. Dels har kajakproducenterne indrettet med forskellige ting og dels kan man købe rigtig meget forskelligt udstyr. Der er til enhver smag og behag. Man skal igen overveje hvilket fiskeri man vil bruge den til og forestille sig alt det der skal medbringes på en tur. Der skal være plads til det hele og det skal være nemt tilgængeligt. På den første tur, skal man i praksis forestille sig, hvor de forskellige stangholdere kunne sidde og hvor andre ting måske skal monteres. Derefter kan man købe udstyret og skrue det det på sin kajak. Det er lidt træls, at lave om og skal lukke skruehuller igen.

Komfort.

Vi har nok forskellig behov der, men der er efter min mening ikke noget jeg kender, der når et Hobie sæde til sokkeholderne. Jeg fisker også med flue og det er fedt, når man lige kan sætte sædet ekstra højt. Jeg bryder mig ikke om at stå op i min kajak. Der kan ellers monteres stand-up bøjle og alt muligt gøgl. Det gider jeg ikke. Jeg er også glad for meget plads lige foran sædet.

Hvis der er tale om en kajak med pagaj, skal man have fokus på den rigtige ro stilling med foroverbøjet rank ryg og plads til gode åretag. En tilbagelænet stilling, hvor man sidder med rumpen i en fordybning, giver en monster træls ro oplevelse.

Kvalitet og pris

Der ingen tvivl om at kvalitet og pris hænger sammen til en vis grænse. Hvor den grænse går, kan jeg ikke præcisere. Plast kajakker er også forskellige, som alle mulige andre plast ting vi kender. En kajak skal være så stærk som muligt - så let som muligt - skal kunne modstå en rimelig grad af kulde/varme - skal kunne modstå UV lys - skal kunne holde sin skrog facon - skal kunne tåle saltvand - skal kunne holde til sten osv ved normalt brug.

Jo mere teknik og mekanik den er udstyret med, jo mere kan der gå i stykker. Så der vil det blive mere mærkbart om det er kvalitet eller bras man har købt. Brug den sunde fornuft.

Feel free
Feel free

Behovsanalyse og økonomi

Jeg vil give et eksempel fra mit eget fiskeliv. Jeg bor i Ebeltoft og kan nogle gange lide at fiske gedde i de nederste 5 km af Gudenå. Jeg er omgivet af kystvand og bruger min kajak der. Jeg kan også lide en tur på diverse søer, så jeg er meget alsidig. Ud fra det har jeg valgt min kajak.

Hvad nu hvis jeg kun fiskede der i Gudenå? Det foregår på den måde at jeg parkere på slutpunktet og stepper opstrøms med mit Hobie Mirage turbo drive. Det kræver faktisk alligevel noget hvis man skal 5 km op mod strømmen. At gøre det med en pagaj og alm fiskekajak gad jeg ikke. Det ville være nemmest med en passende el-motor..meen det gider jeg ikke have på min Hobie. Nå men fiskeriet kan jo ske ved at gøre ophold derop ad, for til sidst at drive og fiske hjem igen med ophold undervejs.

Jeg ville kunne fiske ligeså effektivt med en billig flydering.Transportlogistikken kunne ovenikøbet gøres med en cykel og cykeltrailer. Parker cykeltraileren ved slutpunktet og transporter flydering og grej til start på en cykel. Flyd og fisk nedstrøms og gå tilbage til cyklen med grejet i traileren. Jeg er vant til at gå rask til og kan gå hurtigere end jeg kan sejle opstrøms i kajak.

Nu kan jeg ikke nøjes med en flydering i forhold til alt mit andet fiskeri, så derfor har jeg en kajak.

Wildernes systems
Wildernes systems

Til slut.

Jeg håber at denne guide kan vejlede nybegyndere til at vælge den rette fiskekajak. Jeg mener at mange måske kunne undgå den såkaldte begynderkajak, som giver en dårlig oplevelse og bliver udskiftet under 1år efter. Måske er begynderkajakken netop den kajak, man har brug for? Måske finder man ud af med denne guide, at ens reelle behov kræver et års opsparing ekstra eller måske kan en kajak slet ikke opfylde forventningerne alligevel?

Nederst er der nogle navne på forskellige producenter af fiskekajakker jeg lige kan komme i tanker om. Links har det med at blive døde med tiden, så dem har jeg undladt. Google er din ven :-)

Kajaknavne jeg kender som laver eller har lavet fiskekajakker:

Hobie - Native Watercraft - Old Town - Feel Free - Galaxy - RTM - Perception - Rønnest - Freedom Hawk - Wilderness Systems - Ocean. 

Jeg har bevidst fravalgt mange af de meget billige no name kineserkajakker, man bl.a. kan finde på Ali babba. De findes overalt med det navn man vil have på.

God jagt...


© 2021 Jesper Bech - Ebeltoft Dk
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang